مهدی مهران

کارشناس دیجیتال مارکتینگ و سئو

مهدی مهران

کارشناس دیجیتال مارکتینگ و سئو

مهدی مهران

مهدی مهران مدرس حوزه دیجیتال مارکتینگ که شامل آموزش صفر تا صد سئو به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی، آموزش جامع اینستاگرام مبتدی تا پیشرفته جهت راه اندازی کسب و کار پولساز و درآمدزایی از اینستاگرام و سوشال مدیا ها شامل تلگرام،یوتیوب و …

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

دنیای سئو پر از سوالات سخت است که هیچ کس پاسخ قطعی برای آنها ندارد. در واقع بیشتر سردرگمی هایی که در زمینه سئو وجود دارد، مانند یک لامپ نیمه روشن، مدام در ذهن ما روشن و خاموش می شود. چرا؟ زیرا گوگل پاسخ روشنی به آنها نداده است و تنها می تواند به تجربه و بینش کارشناسان سئو مراجعه کند. جای تعجب است که نظرات کارشناسان با یکدیگر متفاوت است و همین موضوع باعث سردرگمی بیشتر بازدیدکنندگان می شود. که من مهدی مهران در این مقاله با شما صحبت خواهم کرد.


اگر در کار تولید محتوا هستید (یا حتی به آن علاقه مند هستید!) می دانید که یکی از سوالات نفرین شده در زمینه سئو مربوط به تعداد کلمات مناسب برای یک مقاله و تاثیر آن بر موقعیت است. در سایت
در پاسخ به این سؤال، علما نظرات مختلفی دارند;
گوگل تعداد کلمات را در نظر نمی گیرد، فقط کیفیت را در نظر می گیرد.
هر چه تعداد کلمات در مقالات بیشتر باشد، شانس رتبه بندی بیشتر است
چه کسی از خواندن مقالات طولانی خسته می شود، بنابراین هر چه کوتاهتر باشد بهتر است
بیایید این چراغ را یک بار برای همیشه خاموش کنیم! و بهترین پاسخ را از نظر آماری به این سوال بدهید. 

همچنین اگر علاقمند به یادگیری سئو هستید می توانید با ما در دوره آموزش سئو در مشهد همراه باشید
آیا طول مقاله یک مقدار است؟
تحقیقات زیادی در مورد رابطه بین تعداد کلمات در یک صفحه و رتبه بندی در نتایج جستجو انجام شده است. به طرز عجیبی، نتایج تقریباً یکسان است.
محتوای طولانی تر شانس بیشتری برای رتبه بندی در گوگل دارد.
اگر کل وب را جستجو کنیم، به 3 تحقیق مهم در مورد نقش تعداد کلمات در سئو برمی خوریم.
طبق آمار ارائه شده توسط Ahrefs، میانگین تعداد کلمات یک مقاله برای رتبه 1 در گوگل حدود 750 کلمه است.
آمار Ahrefs در مورد تأثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو
مطالعه سایت Semrush نتایج مشابهی ارائه داد و دو نکته مهم را نشان داد:
صفحات دارای رتبه برتر برای جستجوی مشابه، محتوای بیشتری نسبت به رقبای خود دارند.
محتوای صفحه‌ای که برای عبارات جستجو رتبه خوبی دارد، 1.5 برابر بیشتر از صفحه‌ای است که برای عبارات ساده رتبه‌بندی شده است.
آمار SemRash در مورد تأثیر محتوای تعداد کلمات بر SEO
تحقیقات سایت معروف Backlinko نیز نشان می دهد؛ میانگین تعداد کلمات برای مقالاتی که رتبه اول را در گوگل دارند، حدود 1900 کلمه است.
تحقیق سایت Backlinko در مورد تعدادی از اصطلاحات خوب SEO
تاکنون ثابت شده است که همه کارشناسان در مورد تاثیر محتوای طولانی برای رتبه بندی بهتر اتفاق نظر دارند. اما مهمترین چیز این است که نه تنها طول متن، بلکه کیفیت محتوا و رضایت کاربر را نیز حفظ کنید.
اگر قصد جستجوی کاربر را در نظر نگیریم، این اعداد بسیار گمراه کننده هستند. بارها مطالب ارزشمند و مفیدی نوشته ایم، اما به امید کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو، در نهایت به کمتر از 1500 کلمه رسیده ایم که به آن مطالب بی معنی و غرق شدن می گویند. محتوا، ما همه چیز را حذف کرده ایم.
طول مقاله برای کسب رتبه یک در گوگل لازم و کافی نیست!
قبل از نوشتن مقاله و تصمیم گیری در مورد تعداد کلمات، خوب است به دو نکته زیر توجه کنید:
1. هدف از جستجوی کاربر چیست؟
باور کنید دوست داریم با یک عدد (مثلا 2000) به شما پاسخ صحیح بدهیم تا برای همیشه از شدت این مشکل در ذهنتان کاسته شود. اما اشتباه نخواهیم کرد. تعداد کلمات محتوا با توجه به فعالیت متفاوت است. به عنوان مثال، اگر یک وب سایت خبری داشته باشیم، معمولاً نمی توانیم متن آن را تا 2000 کلمه ویرایش کنیم، حتی اگر بتوانیم، آیا انتظار داریم همه آن را بخوانند؟
وظیفه سازمان اطلاعات این است که مهم ترین پیام ها را در سریع ترین زمان ممکن منتقل کند. اگر موضوعات غیرضروری و اتفاقی را در متن پیام خود قرار دهید، آن مطالب طولانی نه تنها برای دیگران مفید است، بلکه وقت گرانبهای آنها را نیز می گیرد.
از طرفی اگر زمینه فعالیت سایت بررسی محصولات دیجیتال باشد، هرچه اطلاعات بیشتری در مورد امکانات و ابزارهای محصول ارائه دهیم، رضایت کاربر بیشتر خواهد بود. در اینجا مخاطب می خواهد برای محصول هزینه کند و مهم است که قبل از خرید همه چیز را در مورد محصول بداند.
حال تصور کنید کاربر دیگری در گوگل جستجو کرده است، قیمت روز دلار. به نظر شما یک مقاله 2000 کلمه ای پاسخ بهتری به نظرسنجی کاربران است یا دو خط متن؟ فکر می کنم با این مثال عمق موضوع برای همه ما روشن شد.
2. پاسخ صحیح برای این هدف چیست؟
اولین قدم تعیین هدف جستجوی کاربر بود، به عنوان مثال، "قیمت به دلار" برای ما روشن است و می دانیم که محتوای طولانی آن را برآورده نمی کند. اما در بسیاری از مسائل، پیش بینی یا پیش بینی از قبل غیرممکن است. یک راه حل ساده برای یافتن پاسخ مناسب وجود دارد که حجم محتوای استاندارد برای این جستجو است:
قبل از شروع نوشتن مقاله خود، کلمه کلیدی خود را در گوگل جستجو کنید و ببینید کدام سایت ها در بالای نتایج قرار دارند. اگر سایت شما در لینک اول قرار دارد اما محتوای طولانی ندارد، به این معنی است که گوگل این تعداد کاراکتر را برای رساندن پیام شما و پاسخ به کاربران کافی می داند.
به عنوان مثال، ما عبارت "دوره SEO" را در گوگل جستجو کردیم و به تعداد محتوای قرار داده شده در صفحه برای 5 موقعیت برتر نگاه کردیم:
رتبه اول (آکادمی وبسیما): 600 کلمه
رتبه دوم: 1100 کلمه
مقام سوم: 3000 کلمه
سطر چهارم: 430 کلمه
رتبه پنجم: 440 کلمه
شاید از جهش تعداد کلمات در جاهای مختلف تعجب کنید، اما اگر آنها را جستجو کنید و محتوای این صفحات را نگاه کنید، متوجه می شوید که علاوه بر متن، تصاویر، فیلم هایی نیز دارند. به عبارت دیگر، معیار گوگل برای تعیین کیفیت (یا طول) محتوا فقط تعداد کلمات نیست! تصویر مناسب یا ویدیوی ۲ دقیقه ای می تواند پیامی را به مخاطب منتقل کند که صدها کلمه ارزش دارد.
نظر گوگل در مورد تاثیر تعداد کلمات در رتبه بندی مقاله چیست؟
کتاب دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجو که توسط گوگل در سال 2018 به عنوان راهنمای ارزیابی نتایج جستجو منتشر شد، رسماً در مورد تعداد کلمات کلیدی مرتبط در مقالات صحبت می کند:
نظر گوگل در مورد تعداد کلمات مناسب برای مقالات
در این مقاله، گوگل هیچ عددی را در نظر نمی گیرد. این یک رتبه ثابت و مناسب است و فقط "کمیت محتوای با کیفیت رضایت بخش" به این معنی است که تعداد کلمات این فصل نسبی است. و همانطور که قبلا گفتیم این بستگی به هدف جستجوی کاربر و عنوان مقاله دارد.
من یک مقاله طولانی و با کیفیت نوشتم، چرا در جای مناسب نیست؟!
افرادی که مقالات طولانی و با کیفیت بالا می نویسند، بلافاصله به بالای نتایج جستجو نمی روند. حتی محتوای طولانی و با کیفیت فقط شانس نمایش در صفحه اول را افزایش می دهد. گوگل بیش از 200 عامل را هنگام ارزیابی سایت ها در نظر می گیرد. بنابراین حتی اگر سایت شما محتوای طولانی و با کیفیت می نویسد، اگر دامنه اعتبار پایینی داشته باشد، احتمال اینکه در صفحه اول لیست شود کمتر از سایتی با DA بالا است.
علاوه بر اعتبار دامنه، چه عواملی بر رتبه بندی تأثیر می گذارد؟ با مطالعه مقاله مهم ترین عوامل افزایش رتبه سایت می توانید با این عوامل بیشتر آشنا شوید.
چرا مقالات طولانی بیشتر احتمال دارد فهرست شوند؟
تاکنون در مورد تعداد کلمات و تحقیقات گسترده ای که در این زمینه انجام شده صحبت کرده ایم، اما اثرات پنهان سئوی طولانی مدت را نیز بررسی کرده ایم. اینکه محتوای ما کامل و مفصل باشد (بیشتر بخوانید)؛
زمان صرف شده توسط کاربر در صفحه را افزایش می دهد
بازنشر آن در شبکه های اجتماعی راحت تر است
سوالات کاربران پاسخ داده شده است، نیازی به جستجوی مجدد در گوگل نیست
اعتماد کاربران برای پرسیدن سوال خود افزایش می یابد و فعالیت در قسمت نظرات سایت افزایش می یابد
ما فضای بیشتری برای لینک های داخلی می خواهیم و کاربر را به قسمت های دیگر صفحه ارجاع می دهیم
خوب است که عبارات طولانی و کوتاه را هدف قرار دهیم و برای تعداد زیادی از کلمات کلیدی رتبه بندی می کنیم
همبستگی تعداد کلمات مقاله با شاخص سهم اجتماعی (باور کنید!)
یکی از مواردی که به عنوان معیار محتوای با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد، میزان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی است. (صدای تاثیر سیگنال های اجتماعی روز به روز بلندتر می شود، برای شنیدن صدای کامل، مقاله تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو را بخوانید!) جالب است بدانید که MOZ تحقیقات جالبی در مورد رابطه بین کلمه انجام داده است. شمارش و سهم آنها
ایجاد نماهای محتوا با Buzzsumo (و API) - Moz
با استفاده از Buzzsumo و چند API، دریابید که چه چیزی در صنعت شما به خوبی کار می کند، رقبای شما چه کارهایی را به خوبی انجام می دهند و کدام شبکه های اجتماعی را هدف قرار دهید. پدی موگان شما را در هر مرحله راهنمایی می کند.
خدمات این است:
نرخ اشتراک محتوا و ارتباط آن با زمان محتوا
نتایج تحقیقات نشان می دهد که مقالات بین 3000-10000 کلمه شانس بازنشر در شبکه های اجتماعی را دارند.
دو چیز از نظر روانشناسی جالب در مورد مقاله های طولانی وجود دارد
وقتی مقاله ما همه چیز را از کوچکترین جزئیات پوشش می دهد، کاربر ناخودآگاه به آن اعتماد می کند. حتی اگر زمان کافی برای خواندن کل مقاله نداشته باشد، در آینده از آن بازدید خواهد کرد. چرا چون در ذهن کاربر محتوا تبدیل به مرجع شده است.
اگر بتوانیم وارد روح و روان کاربر شویم، هیچ رقابتی نداریم!
یادت باشد؛ کاربران مجبور نیستند همه مقالات را بخوانند! استفاده از تصاویر، عناوین، محتوا، آمار و فهرست هایی که تاکید بر کلمات کلیدی و غیره را محاسبه نمی کند. به کاربران کمک کنید تا اطلاعات مهم مقاله را سریع بیابند و به جای مطالعه آنلاین، فقط به قسمت اصلی محتوا نگاه کنید. تصویر زیر نمونه ای عالی از این تکنیک است، تخیل شما مسیری را که برای آن در نظر گرفته ایم با اندازه و رنگ طی می کند!
استفاده از تصاویر طولانی برای جلوگیری از خستگی کاربر هنگام مطالعه
پاسخ سوال را خیلی کوتاه مرور می کنیم; مهم نیست که چند کلمه داشته باشد، اما اگر خیلی کوتاه است، قبل از انتشار مطمئن شوید که به خوبی به موضوعات حاشیه ای پرداخته ایم و مختصر بودن متن دقیقا همان چیزی است که کاربر دوست دارد ببیند.

  • ۰۱/۰۷/۲۳
  • مهدی مهران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی